OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE CZYLI OCENIANIE WSPIERAJĄCE ROZWÓJ UCZNIA
Nie sposób wyobrazić sobie pracy szkoły (przedszkola) bez rodziców uczniów (dzieci). Czasem bywają partnerem dialogu i wielkim wsparciem, czasem – utrapieniem dla nauczyciela. Co możemy zrobić, aby zapewnić sobie dobrą współpracę z rodzicami? Jak prowadzić spotkania rodziców, aby były źródłem siły dla jednej i drugiej strony? Jak mówić, aby słuchali? Jak słuchać, aby mówili?
Ramowy plan szkolenia:
- Przedstawienie uczestnikom celów szkolenia i kryteriów sukcesu.
- Wprowadzenie do oceniania kształtującego, czyli od Sokratesa do Hattie’go.
- Przedstawienie strategii oceniania kształtującego.
- Przedstawienie technik oceniania kształtującego.
- Omówienie I strategii oceniania kształtującego: „Określenie i wyjaśnienie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu”.
- Praca uczestników z celami lekcji i kryteriami sukcesu.
- Omówienie II strategii oceniania kształtującego: „Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą”.
- Praca uczestników z techniką zadawania pytań.
- Omówienie III strategii oceniania kształtującego: „Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp”.
- Praca uczestników z formułowaniem informacji zwrotnej.
- Omówienie IV strategii oceniania kształtującego: „Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności”.
- Omówienie zasad oceny koleżeńskiej.
- Omówienie V strategii oceniania kształtującego: „Wspomaganie uczniów, by stali się autorami, podmiotami, „właścicielami” procesu własnego uczenia się”.
- Omówienie sposobów samooceny ucznia.
- Podsumowanie i ewaluacja szkolenia.
Prowadzenie
Maria Czerwińska
Czas trwania
4 lub 8 godzin dydaktycznych
Liczebność grupy
maksymalnie 18 osób
Forma warsztatów
stacjonarna