Chcę zrozumieć, czego naprawdę potrzebujesz

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY (NVC) W PRZEDSZKOLU
I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

Praktyka pracy z dziecięcymi emocjami i konfliktami

TRZY MODUŁY – ŁĄCZNIE 30 GODZIN DYDAKTYCZNYCH

MODUŁ I (sobota,14 stycznia 2023 r.)
Elżbieta Więcław i Patrycja Wróbel

WPROWADZENIE DO POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY (NVC)

Porozumienie bez Przemocy i MINIMEDIACJE przyczyniają się do wysokiej jakości kontaktu ze sobą i z ludźmi wokół, wzmacniają lub pomagają (od)budować więzi, ułatwiają codzienny dialog, łagodzą nieporozumienia, prowadzą do współtworzenia świata, który działa dla każdego w energii WYGRANY/A – WYGRANY/A. Pozwalają poznać samego siebie i słyszeć ludzi wokół, bez obwiniania i osądzania. A to oznacza mniej frustracji i bezradności, a więcej zadowolenia, radości i poczucia wpływu. Tak najbardziej w skrócie – po prostu fajniejsze życie!

Więcej informacji o Porozumieniu Bez Przemocy znajdziesz na:

MODUŁ II (sobota,11 lutego 2023 r.)
Patrycja Wróbel i Katarzyna Kulesza-Gutowska

MINIMEDIACJE, CZYLI JAK BYĆ NA ŚCIEŻCE OD KONFLIKTU DO ROZWIĄZANIA

Czym są i na czym polegają MINIMEDIACJE?

MINIMEDIACJE to metoda konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, którą można zastosować zawsze i wszędzie. Jest uniwersalna – przydaje się w domu, w szkole, na placu zabaw, a nawet w pracy. Mając na uwadze, że dzieci uczą się głównie przez modelowanie zachowań dorosłych, zachęcamy, by oferować im mediowanie i szukanie rozwiązań zamiast oceniania, kto jest winny/niewinny i szukania kar. Zakorzenianie w dziecku nowych umiejętności, opartych na empatii, szacunku i braku oceny, może stać się stylem życia. Nas, dorosłych, rzadko uczono w dzieciństwie, jak radzić sobie w konflikcie, by doprowadzić do pozytywnych rezultatów. Kiedy stajemy w roli opiekunów, radzenie sobie z odmiennym zdaniem, złością i frustracją dzieci może być wyzwaniem. Energia, którą wydatkujemy na złość, bezsilność i frustrację może być przekierowana na szukanie powodów i potrzeb, jakie stoją za danym zachowaniem oraz na znalezienie rozwiązania, które będzie wspólne, ważne dla każdego i  zabezpieczające potrzeby każdej strony konfliktu. 

MODUŁ III (sobota,11 marca 2023 r.)
Patrycja Wróbel i Katarzyna Kulesza-Gutowska

PROGRAM SEN ŻYRAFY W PRZEDSZKOLU I SZKOLE – JAK GO WPROWADZIĆ I REALIZOWAĆ PRAKTYCZNIE?

Co to jest SEN ŻYRAFY?

Autorami programu Sen Żyrafy są Frank i Gundi Gashler (prywatnie małżeństwo, Rodzice dwóch dorosłych już córek). Ten program jest w całości oparty na NVC i zakłada że:

  • wszystkie nasze działania są próbą zaspokojenia naszych potrzeb,
  • ludzie chętnie robią coś dla innych, jeśli robią to z własnego wyboru,
  • zaspokajanie potrzeb poprzez współpracę przynosi ludziom więcej korzyści niż rywalizacja,
  • wszystkie formy przemocy są tragicznym wyrazem naszych niezaspokojonych potrzeb.

Każda osoba uczestnicząca w warsztatach otrzyma książkę „Sen Żyrafy”, napisaną przez Franka i Gundi Gaschlerów. Mamy w niej swój udział – kadra naszego przedszkola została zaproszona do podzielenia się doświadczeniami w realizacji programu. Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla osób, które na co dzień pracują z dziećmi w wieku przedszkolnym. Ale też dla tych, którzy z nimi po prostu żyją. Autorzy w przystępny sposób, na przykładach dialogów z małymi dziećmi zaczerpniętymi z ich własnej praktyki zawodowej i życia rodzinnego, wprowadzają czytelnika w świat Porozumienia bez Przemocy (NVC).

Książka odpowiada na wiele pytań, które nurtują Rodziców i Nauczycieli (np. czy NVC nie zabiera zbyt wiele czasu?, czy w NVC jest miejsce na dyscyplinę?, od jakiego wieku dziecka możemy być z nim szczerzy?)

Książka opisuje też projekt „Sen Żyrafy” dla przedszkoli, który obejmuje pięciodniowy plan spotkań z przedszkolakami przedstawiony w postaci scenariuszy zajęć. Dostajemy jasne wskazówki, jak poprowadzić poszczególne zajęcia. Instruktaż jest dodatkowo wzbogacony opisem doświadczeń polskich nauczycieli z tym programem, także z naszego przedszkola. A my pokażemy, jak sprawić, żeby program nie był pięciodniowym wydarzeniem, ale stał się stylem pracy Waszego Przedszkola lub Szkoły.

Trzy moduły połączone w jeden SPÓJNY PROGRAM i trzymiesięczny proces rozwojowy dla wszystkich osób, które chcą współtworzyć  edukacyjne miejsca pełne kontaktu, bliskości zrozumienia i bezpiecznej przestrzeni dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Jeśli to jest Twoje dążenie (a może – marzenie?) – ten program jest dla Ciebie.

Zapraszamy na proces rozwojowy, złożony z trzech spójnych części, w czasie którego:

 
  • poznasz podstawy Porozumienia bez Przemocy (NVC),
  • przypomnisz sobie (albo poznasz) poznasz podstawy dziecięcej neurobiologii i strefy regulacji,
  • praktycznie sprawdzisz, jak dawać dzieciom korzenie i skrzydła w ich codziennym życiu,
  • potrenujesz  sposób mówienia i reagowania służący porozumieniu, zwłaszcza, kiedy robi się trudno,
  • poćwiczysz empatyczne słuchanie, aby za słowami móc usłyszeć potrzeby,
  • będziesz rozpoznawać i wyrażać, co faktycznie dzieje się w Tobie, jasno i wyraźnie mówić, czego chcesz, jakie są Twoje prośby,
  • nauczysz się ze szczerością i otwartością budować kontakt,
  • popodróżujesz po świecie emocji i dowiesz się, jakie one niosą informacje,
  • sprawdzisz, jak radzić sobie, gdy złość (dzieci lub twoja) zagarnia przestrzeń i „siada za kierownicą”,
  • otrzymasz konkretne narzędzia, które wspierają empatyczną komunikację,
  • dostrzeżesz, że konflikt może być także szansą – poznasz i poćwiczysz zasady MINIMEDIACJI,
  • zobaczysz, jak wprowadzić dzieci w świat konstruktywnych rozwiązań wobec konfliktu,
  • doświadczysz, jak zamiast szukać winnych, znaleźć sposoby na to, jak się dogadać, żeby wszyscy byli zadowoleni,
  • dowiesz się, jak w Waszym Przedszkolu lub Szkole realizować program SEN ŻYRAFY, który wspiera współpracę i optymalny rozwój dzieci,
  • dostaniesz praktyczne wsparcie i wskazówki dla realizacji tego programu.
  •  

    W całości to będą praktyczne warsztaty o tym, jak dbać zarówno o siebie, jak i o dzieci w naszej edukacyjnej przestrzeni i jak do tego świata zapraszać rodziców naszych podopiecznych. Będziemy pracować na konkretnych sytuacjach z Waszego życia i uczyć się wspierających sposobów reagowania w każdej sytuacji.

    To będzie podróż od nawykowych słów i reakcji do świadomych wyborów, jaki świat chcemy współtworzyć, i jakimi chcemy widzieć nasze dzieci, kiedy będą dorosłymi ludźmi.

    Przyjrzymy się najpierw SOBIE – bowiem nasze dzieci nie uczą się tego, co do nich mówimy. One uczą się tego, kim jesteśmy – taką prawdę odczytują z naszych reakcji i sposobu bycia. Zgodnie z zasłyszanym powiedzeniem: „Nie przejmuj się tym, że dzieci cię słuchają. Przejmuj się tym, że cię obserwują”. Aby nasze dzieci stały się empatycznymi i życzliwymi ludźmi, najpierw same potrzebują doświadczyć empatii i życzliwości. Tak działa modelowanie – najskuteczniejszy sposób edukacji. I tak też Ty możesz współtworzyć świat – aby stawał się nieco lepszym miejscem.

    W czasie naszej wspólnej podróży będzie miejsce na wątpliwości, refleksje, pytania. Zapraszamy Cię do naszej przestrzeni, w której praktykujemy NVC od wielu lat. W fundamentach działania naszego przedszkola znajduje się Porozumienie bez Przemocy z programem SEN ŻYRAFY, Minimediacje  oraz pedagogika Montessori.

    Na szkoleniu będziesz wśród praktyków, którzy chcą pokazać swoją pracę od kulisów działania. Opowiemy też o trudnościach i popełnionych przez nas błędach. Widzimy w tym sens i w taki sposób zaspokajamy potrzebę dzielenia się i przyczyniania do tego, aby było coraz więcej miejsc, w których empatia, zrozumienie i szacunek dla dzieci są podstawami działania.

    Jeśli to wszystko jest bliskie Twojemu postrzeganiu świata – ten kurs jest dla Ciebie.

    Każdy moduł poprowadzą dwie doświadczone trenerki. Stawiamy na praktykę – nasza praca będzie przede wszystkim oparta na ćwiczeniach.

    Liczebność grupy

    Maksymalna liczba uczestników to 16 osób.

    KIEDY?

    MODUŁ I – 14 stycznia 2023
    MODUŁ II – 11 lutego 2023
    MODUŁ III – 11 marca 2023

    godziny warsztatów: 9.30 – 18.00
    (z godzinną przerwą na lunch)

    GDZIE?

    stacjonarnie
    Gliwice, ul.Wiejska 49
    MIĘDZYNARODOWE PRZEDSZKOLE FILOMATA

    MASZ PYTANIA?

    skontaktuj się z nami:
    telefonicznie – 731 231 741

    mailowo – strefarozwoju@filomata.pl

    INWESTYCJA?

    CENA PROMOCYJNA

    przy zapisie do 10 grudnia 2022 r.

    880 zł brutto
    (715,45 zł netto)

    CENA REGULARNA

    przy zapisie od 11 grudnia 2022 r.

    980 zł brutto
    (796,75 zł netto)

    DODATKOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE OPŁAT

    • Wystawiamy faktury VAT.
    • Istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty. 
    • Jeżeli aktualnie finanse są jedyną przeszkodą, która nie pozwoli Ci wziąć udziału w warsztatach, skontaktuj się z nami.
    • Zadeklarowana kwota zawiera 200 zł brutto zaliczki. 
    • W przypadku rezygnacji z warsztatów zaliczka nie podlega zwrotowi.

    ZWOLNIENIE Z VAT

    Opłata za szkolenie może zostać zwolniona z podatku VAT w przypadku gdy ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowane ze środków publicznych:
  • w całości zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub
  • w co najmniej 70% zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013r., poz. 1722).
  • Aby skorzystać z tej opcji, prosimy o kontakt telefoniczny (731 231 741).  

    WARSZTATY POPROWADZĄ

    ELŻBIETA WIĘCŁAW

    Całym swoim sercem jestem człowiekiem od edukacji i niestrudzonym poszukiwaczem sposobów na to, aby ludzie się słyszeli i rozumieli, szczególnie w szkolnych przestrzeniach. Porozumienie bez Przemocy jest dla mnie w tych poszukiwaniach najpiękniejszą drogą. Dodatkową inspiracją jest dla mnie IFS (czyli System Wewnętrznej Rodziny), korzystam też z siły Kręgów Naprawczych jako sposobu pracy z konfliktami.

    Jestem certyfikowaną trenerką NVC, mediatorką, trenerką rozwoju osobistego i przez wszystkie zawodowe lata – nauczycielem praktykiem, dzisiaj już z 35-letnim stażem. Przez 22 lata byłam dyrektorem LO i Gimnazjum w Gliwicach, współzałożyłam przedszkole, szkołę podstawową i LO, w których obecnie jestem dyrektorem programowym. Staram się, aby w naszych placówkach młodzi ludzie uczyli się empatii i sztuki porozumienia na równi ze szkolnymi przedmiotami. Jestem pomysłodawczynią i współorganizatorką ogólnopolskich konferencji, organizowanych w Gliwicach – „Jestem rodzicem – wybieram empatię”. Od 2020 kieruję w Gliwicach Placówką Kształcenia Ustawicznego, której fundamentem działania jest empatyczna komunikacja.

    Pracuję z radami pedagogicznymi, rodzicami, nastolatkami, grupami otwartymi, udzielam także indywidualnego wsparcia. Od wielu lat prowadzę w Gliwicach grupę praktykującą NVC, która regularnie spotyka się raz w miesiącu. Szukam odpowiedzi na pytania, zadaję nowe, podejmuję wyzwania. Czasem popełniam błędy, mierzę się z porażkami. Staram się współtworzyć świat, który działa dla każdego. Z radością podzielę się swoim doświadczeniem w świecie budowania relacji.

    PATRYCJA WRÓBEL

    Z zamiłowania i wykształcenie nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, a także od niedawna wczesnej edukacji Montessori. Swoją nauczycielską przygodę rozpoczęła dwanaście lat temu w FILOMACIE, gdzie miała okazję rozwijać się jako młody pedagog w duchu Porozumienia bez Przemocy. Uczestniczyła przez te wszystkie lata w wielu szkoleniach i warsztatach NVC, Kręgów Naprawczych, SELF-REG. W 2020r. uzyskała certyfikat trenerki Minimediacji.
    Sama tak mówi o sobie:
    Stale poszerzam swoją wiedzę i umiejętności, by jak najlepiej wspierać najmłodszych w ich rozwoju. W swojej codziennej pracy wykorzystuję projekt empatycznej komunikacji „Sen Żyrafy”, którego autorami są Frank i Gundi Gaschler. Po siedmiu latach spędzonych jako nauczyciel w przedszkolu i trzech w szkole podstawowej, w 2021 roku objęłam funkcję dyrektora przedszkola, chociaż sama wolę o sobie myśleć jako o gospodarzu tego miejsca. Codzienne kontakty z dziećmi, rodzicami naszych podopiecznych oraz kadrą przedszkola są powodem dla którego codziennie do pracy idę z ciekawością i otwartością na nowe doświadczenia.

    KATARZYNA KULESZA-GUTOWSKA

    Absolwentka Uniwersytetu SWPS w Katowicach na kierunku psychologia kliniczna oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na kierunku dietetyka kliniczna. Certyfikowana minimediatorka dziecięca, opierająca swoją praktykę na modelu S-N-O oraz Porozumieniu bez Przemocy (NVC), terapeuta EEG-Biofeedback. Od ponad 10 lat prowadzi i współprowadzi grupy terapeutyczne dla dzieci, pracuje w przedszkolu oraz zajmuje się terapią indywidualną dzieci i młodzieży, jednocześnie wspierając całe rodziny.
    Sama tak mówi o sobie:
    Połowę życia pracuję z dziećmi, przy dzieciach i dla dzieci, w różnych rolach i sposobach pracy. Uwielbiam łączyć różnorodne formy wspierającego kontaktu z maluchami, dlatego też przez wiele lat pracy towarzyszył mi pies Baton, który obecnie cieszy się emeryturą. Moim hobby jest gotowanie. Łączę w nim psychologię z dietetyką. Coraz więcej uwagi poświęcam także tematyce wybiórczości pokarmowej, zaburzeniom odżywiania i formom wsparcia rodzin w tym zakresie.
    Chcę być uważna, zarówno na siebie, jak i na otaczających mnie ludzi, dlatego też tak bliskie są dla mnie Minimediacje z dziećmi. To autorska metoda Katarzyny Dworaczyk, opierająca się na modelu SNO: Słyszę-Nazywam–Otwieram się na rozwiązania. Ma na celu rozwiązywanie konfliktów z dziećmi i między dziećmi. 

    Warsztaty oferowane przez FILOMATĘ – STREFĘ ROZWOJU Sp. z o.o.  są warsztatami komunikacji oraz procesami rozwoju osobistego, przeznaczonymi dla osób dorosłych i nie znajdujących się w kryzysie psychicznym. Nie są i nie mogą być traktowane jako psychoterapia. Znaczące decyzje życiowe oraz kroki terapeutyczne zalecamy podejmować przy wsparciu licencjonowanego terapeuty.