ŻYRAFA W SZKOLE CZYLI JAK USŁYSZEĆ SIEBIE I ZROZUMIEĆ UCZNIA
JAK WSPÓŁTWORZYĆ SZKOŁĘ, KTÓRA SŁUŻY RELACJI?
7 modułów – 32 godziny szkoleniowe
„Rozumienie potrzeb innych ludzi nie oznacza, że nie możemy dążyć do zaspokojenia własnych. Interesujemy się i własnymi – i cudzymi potrzebami.” Marshall Rosenberg
Jeśli jesteś nauczycielem, zasadniczą częścią Twojej pracy jest kontakt z uczniami i rodzicami uczniów. Zapraszamy na warsztaty on-line, w czasie których poznasz (lub rozwiniesz) zasady empatycznej komunikacji, opartej na dialogu, zgodnie z modelem Porozumienia bez Przemocy (NVC). Jeśli pracujesz w szkole, dobrze wiedzieć, jak działają słowa, których używasz. Czy stają się cegłami w murze, pomiędzy Tobą a drugim człowiekiem, czy raczej są otwartymi oknami, które zachęcają, aby zajrzeć do środka. Słowa, które padają między ludźmi bywają źródłem gniewu i frustracji, a czasem przynoszą ulgę i spokój. Chodzi o to, aby świadomie używać tych, które są jak okna! Wtedy możemy się po prostu zobaczyć. Zobaczyć, usłyszeć i zrozumieć.
Te warsztaty są jednocześnie zaproszeniem, aby empatię dla uczniów zaczynać od siebie.
O czym będą te warsztaty?
Rozkładając pracę na 7 modułów, zapraszamy do procesu, w którym wzmacniamy swoje komunikacyjne umiejętności tak, aby wspierały nas i tych, z którymi pracujemy w budowaniu relacji. Podstawą będzie Porozumienie Bez Przemocy (NVC) – życiowa postawa, umożliwiająca tworzenie sytuacji, w których każdy uczestnik coś zyskuje, która daje konkretne narzędzia do budowania empatycznej komunikacji, co prowadzi do zrozumienia siebie i innych. Pozwala zobaczyć, jak rozmawiać z ludźmi, a nie tylko do nich mówić – a to wielka różnica. Mówiąc najkrócej – NVC oznacza w praktyce: mniej nieporozumień, mniej frustracji, więcej rozwiązań, więcej radości.
Więcej informacji o NVC znajdziesz na naszej stronie tutaj: https://www.strefarozwoju.filomata.pl/strefa-nvc/
Jak będziemy pracować?
Podzieliliśmy warsztaty na 7 modułów – spotkań, pomiędzy którymi odbywa się praktyka własna uczestników, na podstawie otrzymanych wcześniej materiałów, wniesionych własnych sytuacji i wskazówek trenera. Będziemy spotykać się na platformie ZOOM, która daje możliwości pracy w całej grupie oraz w tzw. “pokojach”, w mniejszych grupach lub w dwójkach.
Każdy moduł będzie trwał 4 godziny (całość to 32 godziny szkoleniowe).
Przed rozpoczęciem warsztatów każdy uczestnik otrzyma materiały w wersji elektronicznej.
Każdy z uczestników otrzyma również książkę “Empatia zmienia nas, szkołę, świat”, autorstwa J. Berendt, P. Orbitowskiej-Fernandez i M. Sendor oraz certyfikat uczestnictwa.
Ważną częścią warsztatów są ćwiczenia praktyczne, dzięki którym:
- poznamy model Porozumienia bez Przemocy i zobaczymy, jak można go zastosować w szkolnej przestrzeni,
- poznamy i przećwiczymy strukturę 4 kroków do porozumienia,
- poćwiczymy formułowanie i odróżnianie obserwacji od ocen, nauczymy się rozpoznawać i uwzględniać potrzeby własne i innych,
- pokażemy, jak można słuchać siebie i innych, aby nawiązywać kontakt,
- poznamy różne sposoby słuchania i odróżnimy je od empatii,
- będziemy się uczyć, jak docierać do ludzi, kiedy się nie zgadzamy i jest nam trudno,
- poćwiczymy sposób udzielania szczerej informacji zwrotnej, opartej na obserwacji,
- przyjrzymy się konfliktowi jako ważnej informacji.
Będziemy pracować na własnych przykładach. Wykonywane ćwiczenia pozwolą nam poszukać odpowiedzi na pytania:
- Jak stawiać granice i dbać o siebie, pracując w szkole?
- Jak zadbać o siebie i jednocześnie wziąć pod uwagę uczniów i ich rodziców?
- Jak zamieniać spór we współpracę?
- Jak odejść od obwiniania i osądzania siebie lub uczniów?
- Jak zobaczyć siebie i uczniów z perspektywy potrzeb i emocji, których doświadczamy?
- Jak świadomie wybierać swoje reakcje na słowa i zdarzenia?
- Jak odejść od etykietowania – siebie, uczniów i ich rodziców?
- Co nam daje i co nam zabiera dominacja w systemie edukacji?
- Jak formułować informację zwrotną, aby pomagała uczniom rozwijać umiejętności i motywowała do działania? Jak uczynić z niej początek empatycznego dialogu?
Dla kogo?
Zapraszamy nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów, dyrektorów szkół i przedszkoli i wszystkich, którzy chcą, aby szkoła była miejscem kontaktu, dialogu, wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Tematyka poszczególnych modułów:
- Podstawowe narzędzia i rozróżnienia NVC
- NVC a neurobiologia
- Wpływ języka na relacje w szkole
- O co mi chodzi czyli cele i wartości
- Ja jako nauczyciel – przekonania związane z rolą zawodową
- Sposoby dbania o siebie
- Empatia dla siebie
Stawianie granic
- Przekonania na temat dzieci i młodzieży
- O karach i nagrodach
- Jak się komunikować z tymi, z którymi jest nam trudno?
- Wspieranie uczniów i ich odpowiedzialności
- Czym jest informacja zwrotna i czemu ma służyć?
- Jak budować informację, opartą na obserwacji?
- Jak zadbać o obie strony i dawać informację, która wspiera i zaprasza do rozwoju?
- Siła wdzięczności w informacji zwrotnej
- Przekonania na temat rodziców
- Kiedy się nie zgadzamy czyli trudne rozmowy o dzieciach i o szkole
- Jak szukać rozwiązań, które biorą pod uwagę potrzeby wszystkich?
- Stawianie granic
- Przekonania dotyczące konfliktów
- Jak nie być ratownikiem czyli o zaufaniu do ludzi
- Mini-mediacje i kręgi naprawcze czyli jak szukać rozwiązań, które służą każdemu?
- Jak się usłyszeć w konflikcie?
- Możliwość wspólnego obserwowania swoich umiejętności, dzielenia się praktycznymi sytuacjami ze szkół.
- Podsumowanie całości kursu.
Kiedy?
Jesteśmy w trakcie ustalania nowych terminów. Skontaktuj się z nami i dopytaj o szczegóły.
gdzie?
stacjonarnie lub online
masz pytania?
skontaktuj się z nami telefonicznie: 731 231 741 mailowo: strefarozwoju@filomata.pl
zapisz się na warsztaty
INWESTYCJA?
Jeżeli aktualnie finanse są jedyną przeszkodą, która nie pozwoli Ci wziąć udziału w warsztatach, skontaktuj się z nami.
Zadeklarowana kwota zawiera 150 zł brutto zaliczki.
W przypadku rezygnacji z warsztatów zaliczka nie podlega zwrotowi.
Wystawiamy faktury VAT.
Opłata za szkolenie zwolniona jest z podatku VAT w przypadku gdy ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowane ze środków publicznych:
1. w całości zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub
2. w co najmniej 70% zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013r., poz. 1722). Aby skorzystać z tej opcji, przy składaniu zamówienia w polu „uwagi” należy wpisać „opłata za szkolenie zwolniona z podatku vat”
Prowadzenie warsztatów: Elżbieta Więcław

Certyfikowana trenerka Porozumienia bez Przemocy, mediator, nauczyciel-praktyk, 22 lata pracowała jako dyrektor szkoły. Pracuje z radami pedagogicznymi, rodzicami, nastolatkami, udziela także indywidualnego wsparcia. Korzysta z siły Kręgów Naprawczych jako sposobu pracy z konfliktami.
Sama mówi:
Z pasją i pokorą szukam w życiu porozumienia, zwłaszcza wtedy, kiedy trudno jest się usłyszeć. NVC jest dla mnie w tych poszukiwaniach bardzo pomocną drogą. W szkołach FILOMATY uczymy się empatii na równi ze szkolnymi przedmiotami. Aby młody człowiek stał się empatyczny i życzliwy, musi być traktowany z empatią i życzliwością. I oto jest nasza filozofia działania: potrzeby każdego człowieka są tak samo ważne i każdy ma prawo do szacunku, bezpieczeństwa, uczenia się, przeżywania emocji. Szukamy odpowiedzi na pytania, zadajemy nowe, podejmujemy wyzwania. Czasem popełniamy błędy, mierzymy się z konfliktami i SZUKAMY WSPÓLNYCH ROZWIĄZAŃ.