EMPATYCZNA KOMUNIKACJA W PRZEDSZKOLU
I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Jak usłyszeć emocje dzieci i opiekować się nimi w konflikcie? Minimediacje

CHCĘ ZROZUMIEĆ, CZEGO NAPRAWDĘ POTRZEBUJESZ.
PRAKTYKA PRACY Z DZIECIĘCYMI EMOCJAMI I KONFLIKTAMI.

TRZY MODUŁY – ŁĄCZNIE 28 GODZIN DYDAKTYCZNYCH

MODUŁ I - PROGRAM SEN ŻYRAFY W PRZEDSZKOLU I SZKOLE CZYLI POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W PRAKTYCZNEJ PRACY Z DZIEĆMI

Porozumienie bez Przemocy i MINIMEDIACJE przyczyniają się do wysokiej jakości kontaktu ze sobą i z ludźmi wokół, wzmacniają lub pomagają (od)budować więzi, ułatwiają codzienny dialog, łagodzą nieporozumienia, prowadzą do współtworzenia świata, który działa dla każdego w energii WYGRANY/A – WYGRANY/A. Pozwalają poznać samego siebie i słyszeć ludzi wokół, bez obwiniania i osądzania. A to oznacza mniej frustracji i bezradności, a więcej zadowolenia, radości i poczucia wpływu. Tak najbardziej w skrócie – po prostu fajniejsze życie!

Więcej informacji o Porozumieniu Bez Przemocy znajdziesz na:

Program „Sen Żyrafy” to odpowiedź na potrzeby wzmocnienia dzieci w wyrażaniu siebie, a także stworzenie im przestrzeni do empatycznej komunikacji. To wyposażenie nauczycieli, rodziców i opiekunów w narzędzia i supermoce, dzięki którym zadbają o siebie i swoich wychowanków, budując z nimi relację opartą na wzajemnym szacunku, zaufaniu i otwartości. Z serca do serca. Autorami programu Sen Żyrafy są Frank i Gundi Gashler (prywatnie małżeństwo, Rodzice dwóch dorosłych już córek). Ten program jest w całości oparty na NVC i zakłada że:

  • wszystkie nasze działania są próbą zaspokojenia naszych potrzeb,
  • ludzie chętnie robią coś dla innych, jeśli robią to z własnego wyboru,
  • zaspokajanie potrzeb poprzez współpracę przynosi ludziom więcej korzyści niż rywalizacja,
  • wszystkie formy przemocy są tragicznym wyrazem naszych niezaspokojonych potrzeb.

MODUŁ II - MINIMEDIACJE, CZYLI JAK BYĆ NA ŚCIEŻCE OD KONFLIKTU DO ROZWIĄZANIA

Czym są i na czym polegają MINIMEDIACJE?

MINIMEDIACJE to metoda konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, którą można zastosować zawsze i wszędzie. Jest uniwersalna – przydaje się w domu, w szkole, na placu zabaw, a nawet w pracy. Mając na uwadze, że dzieci uczą się głównie przez modelowanie zachowań dorosłych, zachęcamy, by oferować im mediowanie i szukanie rozwiązań zamiast oceniania, kto jest winny/niewinny i szukania kar. Zakorzenianie w dziecku nowych umiejętności, opartych na empatii, szacunku i braku oceny, może stać się stylem życia. Nas, dorosłych, rzadko uczono w dzieciństwie, jak radzić sobie w konflikcie, by doprowadzić do pozytywnych rezultatów. Kiedy stajemy w roli opiekunów, radzenie sobie z odmiennym zdaniem, złością i frustracją dzieci może być wyzwaniem. Energia, którą wydatkujemy na złość, bezsilność i frustrację może być przekierowana na szukanie powodów i potrzeb, jakie stoją za danym zachowaniem oraz na znalezienie rozwiązania, które będzie wspólne, ważne dla każdego i  zabezpieczające potrzeby każdej strony konfliktu. 

MODUŁ III - MINIMEDIACJE - PRAKTYKA CZYNI MISTRZA

W trakcie tego modułu stwarzamy przestrzeń do praktycznego ćwiczenia MINIMEDIACJI, pod czujnym okiem trenerki. To także czas, by omówić nurtujące Was tematy związane z wychowaniem i edukacją, poszukać odpowiedzi na pytania, które się pojawią, podyskutować i poddać refleksji zdobyte doświadczenia oraz wiedzę.  

Trzy moduły połączone w jeden SPÓJNY PROGRAM dla wszystkich osób, które chcą współtworzyć dla najmłodszych edukacyjne miejsca pełne kontaktu, bliskości zrozumienia i bezpiecznej przestrzeni dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Jeśli to jest Twoje dążenie (a może – marzenie?) – ten program jest dla Ciebie.

Zapraszamy na proces rozwojowy, złożony z trzech spójnych części, w czasie którego:

  • poznasz podstawy Porozumienia bez Przemocy (NVC)
  • praktycznie sprawdzisz, jak dawać dzieciom korzenie i skrzydła w ich codziennym życiu
  • potrenujesz  sposób mówienia i reagowania służący porozumieniu, zwłaszcza, kiedy robi się trudno
  • poćwiczysz empatyczne słuchanie, aby za słowami móc usłyszeć potrzeby
  • będziesz rozpoznawać i wyrażać, co faktycznie dzieje się w Tobie, jasno i wyraźnie mówić, czego chcesz, jakie są Twoje prośby
  • nauczysz się ze szczerością i otwartością budować kontakt,
  • popodróżujesz po świecie emocji i dowiesz się, jakie one niosą informacje
  • sprawdzisz, jak radzić sobie, gdy złość (dzieci lub twoja) zagarnia przestrzeń i „siada za kierownicą”
  • otrzymasz konkretne narzędzia, które wspierają empatyczną komunikację
  • dostrzeżesz, że konflikt może być także szansą – poznasz i poćwiczysz zasady MINIMEDIACJI,
  • zobaczysz, jak wprowadzić dzieci w świat konstruktywnych rozwiązań wobec konfliktu
  • doświadczysz, jak zamiast szukać winnych, znaleźć sposoby na to, jak się dogadać, żeby wszyscy byli zadowoleni
  • dostaniesz praktyczne wsparcie i wskazówki dla realizacji programu „Sen Żyrafy”.

W całości to będą praktyczne warsztaty o tym, jak dbać zarówno o siebie, jak i o dzieci w naszej edukacyjnej przestrzeni i jak do tego świata zapraszać rodziców naszych podopiecznych. Będziemy pracować na konkretnych sytuacjach z Waszego życia i uczyć się wspierających sposobów reagowania w każdej sytuacji.

To będzie podróż od nawykowych słów i reakcji do świadomych wyborów, jaki świat chcemy współtworzyć, i jakimi chcemy widzieć nasze dzieci, kiedy będą dorosłymi ludźmi.

Przyjrzymy się najpierw SOBIE – bowiem nasze dzieci nie uczą się tego, co do nich mówimy. One uczą się tego, kim jesteśmy – taką prawdę odczytują z naszych reakcji i sposobu bycia. Zgodnie z zasłyszanym powiedzeniem: „Nie przejmuj się tym, że dzieci cię słuchają. Przejmuj się tym, że cię obserwują”. Aby nasze dzieci stały się empatycznymi i życzliwymi ludźmi, najpierw same potrzebują doświadczyć empatii i życzliwości. Tak działa modelowanie – najskuteczniejszy sposób edukacji. I tak też Ty możesz współtworzyć świat – aby stawał się nieco lepszym miejscem.

W czasie naszej wspólnej podróży będzie miejsce na wątpliwości, refleksje, pytania. Zapraszamy Cię do naszej przestrzeni, w której praktykujemy NVC od wielu lat. W fundamentach działania naszego przedszkola znajduje się Porozumienie bez Przemocy z programem SEN ŻYRAFY, Minimediacje  oraz pedagogika Montessori.

Na szkoleniu będziesz wśród praktyków, którzy chcą pokazać swoją pracę od kulisów działania. Opowiemy też o trudnościach i popełnionych przez nas błędach. Widzimy w tym sens i w taki sposób zaspokajamy potrzebę dzielenia się i przyczyniania do tego, aby było coraz więcej miejsc, w których empatia, zrozumienie i szacunek dla dzieci są podstawami działania.

Jeśli to wszystko jest bliskie Twojemu postrzeganiu świata – ten kurs jest dla Ciebie.

Każdy moduł poprowadzi doświadczona trenerka, Katarzyna Kulesza-Gutowska. Stawiamy na praktykę – nasza praca będzie przede wszystkim oparta na ćwiczeniach.

KIEDY?

MODUŁ I – 9 marca 2024 r.
MODUŁ II – 13 kwietnia 2024 r.
MODUŁ III – 11 maja 2024 r.

gODZINY WARSZTATÓW

9.00 – 17.00 
(z godzinną przerwą na lunch)

GDZIE?

siedziba FILOMATY
Gliwice, ul. Bojkowska 20a

MASZ PYTANIA?

skontaktuj się z nami
tel. 731 231 741
mail: strefarozwoju@filomata.pl

LICZEBNOŚĆ GRUPY

maksymalnie 18 osób

INWESTYCJA?

CENA REGULARNA

przy zapisie od 1 lutego

1107 zł brutto
(900 zł netto)

  • Istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty.
  • Jeżeli aktualnie finanse są jedyną przeszkodą, która nie pozwoli Ci wziąć udziału w warsztatach, skontaktuj się z nami.
  • Zadeklarowana kwota zawiera 250 zł brutto.
  • W przypadku rezygnacji z warsztatów zaliczka nie podlega zwrotowi.
  • W przypadku rezygnacji z warsztatów w terminie krótszym niż 8 dni przed datą rozpoczęcia warsztatów cała wpłacona kwota nie podlega zwrotowi.niż 8 dni przed datą rozpoczęcia warsztatów cała wpłacona kwota nie podlega zwrotowi
  • Wystawiamy faktury VAT.

ZWOLNIENIE Z VAT

Opłata za szkolenie może zostać zwolniona z podatku VAT w przypadku gdy ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowane ze środków publicznych:
  • w całości zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub
  • w co najmniej 70% zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013r., poz. 1722).
  • Aby skorzystać z tej opcji, prosimy o kontakt telefoniczny (731 231 741).  

    WARSZTATY POPROWADZI: KATARZYNA KULESZA-GUTOWSKA

    Katarzyna 
    Kulesza-Gutowska

    Absolwentka Uniwersytetu SWPS w Katowicach na kierunku psychologia kliniczna oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na kierunku dietetyka kliniczna. Certyfikowana minimediatorka dziecięca, opierająca swoją praktykę na modelu S-N-O oraz Porozumieniu bez Przemocy (NVC), terapeuta EEG-Biofeedback. Od ponad 10 lat prowadzi i współprowadzi grupy terapeutyczne dla dzieci, pracuje w przedszkolu oraz zajmuje się terapią indywidualną dzieci i młodzieży, jednocześnie wspierając całe rodziny.
    Sama tak mówi o sobie:
    Połowę życia pracuję z dziećmi, przy dzieciach i dla dzieci, w różnych rolach i sposobach pracy. Uwielbiam łączyć różnorodne formy wspierającego kontaktu z maluchami, dlatego też przez wiele lat pracy towarzyszył mi pies Baton, który obecnie cieszy się emeryturą. Moim hobby jest gotowanie. Łączę w nim psychologię z dietetyką. Coraz więcej uwagi poświęcam także tematyce wybiórczości pokarmowej, zaburzeniom odżywiania i formom wsparcia rodzin w tym zakresie.
    Chcę być uważna, zarówno na siebie, jak i na otaczających mnie ludzi, dlatego też tak bliskie są dla mnie Minimediacje z dziećmi. To autorska metoda Katarzyny Dworaczyk, opierająca się na modelu SNO: Słyszę-Nazywam–Otwieram się na rozwiązania. Ma na celu rozwiązywanie konfliktów z dziećmi i między dziećmi. 

    MERYTORYCZNY OPIEKUN PROGRAMU: ELŻBIETA WIĘCŁAW

    Elżbieta Więcław

    Całym swoim sercem jestem człowiekiem od edukacji i niestrudzonym poszukiwaczem sposobów na to, aby ludzie się słyszeli i rozumieli, szczególnie w szkolnych przestrzeniach. Porozumienie bez Przemocy jest dla mnie w tych poszukiwaniach najpiękniejszą drogą. Dodatkową inspiracją jest dla mnie IFS (czyli System Wewnętrznej Rodziny), korzystam też z siły Kręgów Naprawczych jako sposobu pracy z konfliktami.

    Jestem certyfikowaną trenerką NVC, mediatorką, trenerką rozwoju osobistego i przez wszystkie zawodowe lata – nauczycielem praktykiem, dzisiaj już z 35-letnim stażem. Przez 22 lata byłam dyrektorem LO i Gimnazjum w Gliwicach, współzałożyłam przedszkole, szkołę podstawową i LO, w których obecnie jestem dyrektorem programowym. Staram się, aby w naszych placówkach młodzi ludzie uczyli się empatii i sztuki porozumienia na równi ze szkolnymi przedmiotami. Jestem pomysłodawczynią i współorganizatorką ogólnopolskich konferencji, organizowanych w Gliwicach – „Jestem rodzicem – wybieram empatię”. Od 2020 kieruję w Gliwicach Placówką Kształcenia Ustawicznego, której fundamentem działania jest empatyczna komunikacja.

    Pracuję z radami pedagogicznymi, rodzicami, nastolatkami, grupami otwartymi, udzielam także indywidualnego wsparcia. Od wielu lat prowadzę w Gliwicach grupę praktykującą NVC, która regularnie spotyka się raz w miesiącu. Szukam odpowiedzi na pytania, zadaję nowe, podejmuję wyzwania. Czasem popełniam błędy, mierzę się z porażkami. Staram się współtworzyć świat, który działa dla każdego. Z radością podzielę się swoim doświadczeniem w świecie budowania relacji.

    Warsztaty oferowane przez FILOMATĘ – STREFĘ ROZWOJU Sp. z o.o.  są warsztatami komunikacji oraz procesami rozwoju osobistego, przeznaczonymi dla osób dorosłych i nie znajdujących się w kryzysie psychicznym. Nie są i nie mogą być traktowane jako psychoterapia. Znaczące decyzje życiowe oraz kroki terapeutyczne zalecamy podejmować przy wsparciu licencjonowanego terapeuty.