NEUROBIOLOGIA NASTOLATKA
DWA MÓZGI W DOMU, DWA MÓZGI W SZKOLE
czyli jak zrozumieć nastolatka? Jak się dogadać?
Nasze domowe i szkolne “strefy napięć”, postrzegane często jako pola bitew, toczonych z premedytacją przez krnąbrnych nastolatków i nieustępliwych dorosłych, można widzieć w zupełnie inny sposób: jako twórczą przestrzeń i początek bezpiecznej przyszłości. Aby tak było, potrzebujemy spojrzenia z zewnątrz, dystansu. Wtedy można zobaczyć, że nie każda niezgoda oznacza brak szacunku, nie każda zmiana – porzucenie marzeń i niewdzięczność. A czasem naprawdę trudno nam to dostrzec i zrozumieć.
Dobrze rozumiana i poznana „strefa napięć” może być twórcza, chociaż chyba nigdy nie będzie całkowicie bezpieczna. O tym i o wielu jeszcze innych aspektach naszego życia z nastolatkami będą te warsztaty.
PROGRAM WARSZTATÓW
Poruszymy poniższe zagadnienia:
- Jak wyglądają biologiczne uwarunkowania rozwoju mózgu nastolatka i co w praktyce oznacza „wycinka neuronów”?
- Co to znaczy, że mózg można „ćwiczyć jak mięsień” i jakie okoliczności mają wpływ na jego efektywną pracę?
- Co dla nastoletniego mózgu oznacza odczuwanie strachu, stresu i napięcia?
- Korzyści z popełnianych błędów – jak budować nastawienie na rozwój?
- Kiedy i dlaczego przestajemy się rozumieć – czyli o podłożach konfliktów i buntu.
- Oceny i autorytety – skąd się biorą i co nam robią?
- Dlaczego często tak trudno być autorytetem dla nastolatka?
- Co i jak wybierać, aby nie generować zniechęcenia u młodych ludzi?
- Wpływ czy kontrola, racja czy relacja? Jak budować zaufanie?
- Konteksty kultury, czyli czym jest memetyka?
- Jak z memetycznych narzędzi mogą skorzystać rodzice i nauczyciele?
- Jak działa u nastolatków „prawo plemienia” – czyli nasze małe i wielkie zaskoczenia zachowaniem nastolatków w grupie rówieśniczej.
- Jak wyznaczać granice i budować porozumienie, aby obie strony były wzięte pod uwagę?
- Jak w rodzicielskich postawach wyhamować „helikoptery i kosiarki” i wyłączyć presję?
- Co możesz zrobić jako rodzic lub nauczyciel, by mądrze wspierać dorastającą młodzież i jak w tym wszystkim zadbać o siebie?
- Jak odpuścić sobie, kiedy bywa trudno i zatrzymać pytania: co zrobiliśmy źle? co się z nim/ z nią porobiło?
- Po co w ogóle dorośli potrzebni są nastolatkom?
Twój udział w warsztatach to także KORZYŚCI DLA NASTOLATKA, który dorasta pod Twoimi skrzydłami:
- będzie rozwijać swój potencjał w atmosferze zaufania, bezpieczeństwa,
- doświadczy optymalnych warunków rozwojowych, tworzonych przez świadomych dorosłych – zrozumienia i jednoczesnego stawiania granic,
- zbuduje podwaliny emocjonalnej równowagi w dorosłym życiu.
I jeszcze jedno – nie chodzi a to, abyśmy wiedząc to wszystko zaczęli wokół nastolatków „dreptać na palcach” i zgadzać się na wszystko. Chodzi o to, aby ZROZUMIEĆ. I pamiętać, że ROZUMIENIE nie oznacza USPRAWIEDLIWIANIA. Może być jednak pięknym początkiem naszego dialogu i tworzenia relacji. Takich więzi, które będą miały moc liny okrętowej. Możesz być w życiu Twojego nastolatka po prostu pozytywnym dorosłym.
KIEDY?
……………. (sobota)
gODZINY WARSZTATÓW
sobota – 9.30 – 17.00 (w tym godzinna przerwa na lunch)
GDZIE?
siedziba FILOMATY
Gliwice
ul.Bojkowska 20a
MASZ PYTANIA?
skontaktuj się z nami
tel. 731 231 741
mail: strefarozwoju@filomata.pl
iNWESTYCJA?
420 zł brutto
- Istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty.
- Jeżeli aktualnie finanse są jedyną przeszkodą, która nie pozwoli Ci wziąć udziału w warsztatach, skontaktuj się z nami.
- Zadeklarowana kwota zawiera 150 zł brutto zaliczki.
- W przypadku rezygnacji z warsztatów zaliczka nie podlega zwrotowi.
- Wystawiamy faktury VAT.
ZWOLNIENIE Z VAT
Opłata za szkolenie może zostać zwolniona z podatku VAT w przypadku gdy ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowane ze środków publicznych:Prowadzenie warsztatów: dr Marek Kaczmarzyk, Profesor UŚ w grupie dydaktycznej
Marek Kaczmarzyk
Profesor UŚ w grupie dydaktycznej, nauczyciel i wykładowca, biolog, neurodydaktyk, autor wielu książek popularnonaukowych, podręczników i programów szkolnych, popularyzator nauki. Od roku 2000 do 2019 prowadził Pracownię Dydaktyki na Wydziale Biologii Uniwersytetu Śląskiego, koordynator i autor licznych projektów edukacyjnych dla młodzieży oraz dorosłych. Proponuje spojrzenie na edukację z perspektywy neuronauk.
Warsztaty oferowane przez FILOMATĘ – STREFĘ ROZWOJU Sp. z o.o. są warsztatami komunikacji oraz procesami rozwoju osobistego, przeznaczonymi dla osób dorosłych i nie znajdujących się w kryzysie psychicznym. Nie są i nie mogą być traktowane jako psychoterapia. Znaczące decyzje życiowe oraz kroki terapeutyczne zalecamy podejmować przy wsparciu licencjonowanego terapeuty.