CZYM JEST MYŚLENIE KRYTYCZNE?
NARZĘDZIA KRYTYCZNEGO MYŚLENIA DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracujących z dziećmi i młodzieżą, dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli przedmiotów, wychowawców, pedagogów, a także dla rodziców.
MYŚLENIE KRYTYCZNE – to uniwersalny program edukacyjny w formie trzech prostych narzędzi graficznych do zastosowania na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola do szkoły wyższej. Jednocześnie celem warsztatów jest wskazanie odpowiedzi na 3 pytania pojawiające się w każdym aspekcie życia, również w edukacji: Co należy zmienić? W co należy to zmienić? Jak należy to zmienić?
Uniwersalność programu polega na tym, że te trzy narzędzia (Chmura, Gałąź, Drzewko Ambitnego Celu) można zastosować do wszelkich treści edukacyjnych, takich jak:
związki przyczynowo-skutkowe występujące w treściach wszystkich przedmiotów (polski, historia, matematyka, przyroda, fizyka, itp.),
zapamiętanie na bazie zrozumienia a nie „wykucia” (matematyka, geografia, chemia, fizyka, historia),
analiza treści, umiejętność tworzenia nowej wiedzy, tworzenie hipotez, argumentacja, ocenianie – czyli myślenie krytyczne,
planowanie pracy (sprawy wychowawcze),
podejmowanie samodzielnych decyzji przez uczniów i przewidywanie ich konsekwencji,
sprawna komunikacja w klasie,
analiza konfliktów i umiejętność znajdowania ich rozwiązań.
Poprzez swój graficzny układ, przejrzystość i łatwość budowy narzędzia te są bardzo proste do przyswojeniai zastosowania przez uczniów. Uczniowie dzięki zastosowaniu narzędzi w codziennej nauce:
potrafią zrozumieć materiał zamiast uczyć się go na pamięć,
potrafią odnieść wiedzę zdobyta w szkole do swojego życia poza szkołą,
wiedzą, jak rozwiązywać swoje problemy, konflikty,
mają narzędzia, dzięki którym mogą i przejmują odpowiedzialność za proces uczenia się na swoje barki.
Prowadzenie
Dawid Brzeziński
Czas trwania
10 godzin dydaktycznych (dwa spotkania po 5 godzin)