OD PROBLEMU DO ROZWIĄZANIA - JAK ZROZUMIEĆ I POLUBIĆ MATEMATYKĘ? METODY WIZUALIZACYJNE ROZWIĄZYWANIA ZADAŃ NA DOWODZENIE, CZYLI ZOBACZYĆ I ZROZUMIEĆ DOWÓD MATEMATYCZNY
Adresaci: nauczyciele matematyki szkół podstawowych (klas IV–VIII) i ponadpodstawowych
Program:
W trakcie warsztatów omówione zostaną najczęściej spotykane trudności w uczeniu się. Przedstawione zostaną mapy rozwiązywania problemów, jako narzędzia nauczania – uczenia się matematyki. Ponadto, przypomniane zostaną sposoby rozwiązywania zadań na dowodzenie. Zasadnicza część warsztatów poświęcona będzie zastosowaniu map do przeprowadzaniu dowodów matematycznych, w szczególności tych typów zadań, które pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty i na egzaminie maturalnym.
Cele:
- analiza podstawy programowej z matematyki pod kątem możliwości kształtowania u uczniów umiejętności rozumowania w kategoriach naukowych,
- sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego,
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność i innowacyjność;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- przedstawienie przykładów dobrej praktyki.
Planowane efekty – po warsztatach uczestnik:
- będzie znał podstawowe trudności w uczeniu się matematyki i oraz praktyczne sposoby radzenia sobie z nimi,
- będzie znał przykłady dobrych praktyk wykorzystujących doświadczenia na lekcjach matematyki, sposoby i metody rozwiązywania zadań na dowodzenie,
- będzie gotowy do wdrożenia doświadczeń na własnych lekcjach, stosowania metod wizualizacyjnych do przeprowadzania dowodów matematycznych.
Prowadzenie
Dawid Brzeziński
Czas trwania
4 lub 6 godzin dydaktycznych
Liczebność grupy
maksymalnie 18 osób
Forma warsztatów
stacjonarna