RODZICE W SZKOLE (PRZEDSZKOLU): SPÓR CZY WSPÓŁPRACA?
Nie sposób wyobrazić sobie pracy szkoły (przedszkola) bez rodziców uczniów (dzieci). Czasem bywają partnerem dialogu i wielkim wsparciem, czasem – utrapieniem dla nauczyciela. Co możemy zrobić, aby zapewnić sobie dobrą współpracę z rodzicami? Jak prowadzić spotkania rodziców, aby były źródłem siły dla jednej i drugiej strony? Jak mówić, aby słuchali? Jak słuchać, aby mówili?
Cele szkolenia:
- zbudowanie świadomej strategii współpracy z rodzicami, nastawionej na dialog,
- nabycie umiejętności empatycznego nawiązywania kontaktu ze sobą i z rodzicami,
- znalezienie sposobu na precyzyjne określanie własnych potrzeb,
- zdobycie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i ochrony siebie,
- wzmocnienie własnej pozycji jako partnera w dialogu z rodzicem,
- rozpoznawania osobistych ograniczeń we współpracy z rodzicami,
- budowanie wizerunku szkoły (przedszkola) w oczach rodziców i poprzez rodziców.
W programie szkolenia:
- charakterystyka sytuacji trudnych w szkole (przedszkolu), specyfika relacji nauczyciel – rodzic,
- diagnoza własnej postawy wobec rodziców,
- strategie radzenia sobie z agresywną postawą rodzica,
- cztery sposoby przyjmowania negatywnego komunikatu,
- zasady mediacji w sytuacji konfliktu,
- świadoma i efektywna komunikacja.
W trakcie szkolenia podpowiemy, jak:
- sprawić, aby rodzice byli Twoim wsparciem w pracy wychowawczej,
- prowadzić zebrania z rodzicami, aby nie były źródłem frustracji, lecz przynosiły radość,
- budować relacje z rodzicami, oparte na zrozumieniu i empatii,
- zerwać z szablonami myślenia, które prowadzą do gniewu i depresji,
- zapobiegać konfliktom i rozwiązywać je,
- zachęcać rodziców do współpracy i budować ich więź ze szkołą (przedszkolem),
- współpracować z rodzicami, stosując język działań pozytywnych,
- postępować, aby nie być manipulowanym, jak stawiać granice,
- poprzez dobrą komunikację budować relacje oparte na wzajemnym szacunku,
- rozpoznawać zakłócenia w procesie komunikacji i jak ich unikać,
- czerpać radość i satysfakcję ze współpracy z rodzicami.
Prowadzenie
Elżbieta Więcław
Czas trwania
4 lub 8 godzin dydaktycznych
Liczebność grupy
maksymalnie 18 osób
Forma warsztatów
stacjonarna