RODZICE W SZKOLE (PRZEDSZKOLU): SPÓR CZY WSPÓŁPRACA?

Nie sposób wyobrazić sobie pracy szkoły (przedszkola) bez rodziców uczniów (dzieci). Czasem bywają partnerem dialogu i wielkim wsparciem, czasem – utrapieniem dla nauczyciela. Co możemy zrobić, aby zapewnić sobie dobrą współpracę z rodzicami? Jak prowadzić spotkania rodziców, aby były źródłem siły dla jednej i drugiej strony? Jak mówić, aby słuchali? Jak słuchać, aby mówili? 

Cele szkolenia:

  • zbudowanie świadomej strategii współpracy z rodzicami, nastawionej na dialog,
  • nabycie umiejętności empatycznego nawiązywania kontaktu ze sobą i z rodzicami,
  • znalezienie sposobu na precyzyjne określanie własnych potrzeb,
  • zdobycie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i ochrony siebie,
  • wzmocnienie własnej pozycji jako partnera w dialogu z rodzicem,
  • rozpoznawania osobistych ograniczeń we współpracy z rodzicami,
  • budowanie wizerunku szkoły (przedszkola) w oczach rodziców i poprzez rodziców.

W programie szkolenia:

  • charakterystyka sytuacji trudnych w szkole (przedszkolu), specyfika relacji nauczyciel – rodzic,
  • diagnoza własnej postawy wobec rodziców,
  • strategie radzenia sobie z agresywną postawą rodzica,
  • cztery sposoby przyjmowania negatywnego komunikatu,
  • zasady mediacji w sytuacji konfliktu,
  • świadoma i efektywna komunikacja.

W trakcie szkolenia podpowiemy, jak:

  • sprawić, aby rodzice byli Twoim wsparciem w pracy wychowawczej,
  • prowadzić zebrania z rodzicami, aby nie były źródłem frustracji, lecz przynosiły radość,
  • budować relacje z rodzicami, oparte na zrozumieniu i empatii,
  • zerwać z szablonami myślenia, które prowadzą do gniewu i depresji,
  • zapobiegać konfliktom i rozwiązywać je,
  • zachęcać rodziców do współpracy i budować ich więź ze szkołą (przedszkolem),
  • współpracować z rodzicami, stosując język działań pozytywnych,
  • postępować, aby nie być manipulowanym, jak stawiać granice,
  • poprzez dobrą komunikację budować relacje oparte na wzajemnym szacunku,
  • rozpoznawać zakłócenia w procesie komunikacji i jak ich unikać,
  • czerpać radość i satysfakcję ze współpracy z rodzicami.

Prowadzenie

Elżbieta Więcław

Czas trwania

4 lub 8 godzin dydaktycznych

Liczebność grupy

maksymalnie 20 osób

Forma warsztatów

stacjonarna