Empatia w Biznesie: Klucz do Zrozumienia, Efektywności i Realizacji Celów

Autorzy: Joanna Berendt i Michał Sosin

Wstęp

Biznes to nie tylko liczby, strategie i wyniki finansowe. To przede wszystkim ludzie, którzy by korzystać ze swojego potencjału i kompetencji, potrzebują jakościowych relacji. W obecnych czasach, kiedy pęd życia staje się coraz bardziej intensywny, liderzy potrzebują realnych kompetencji do budowania jakościowych relacji w zespołach. Empatia w biznesie to nie mit czy fanaberia – to konieczność.

Dlaczego Empatia jest Kluczowa?

Fluktuacja Kadry

Szczęśliwy zespół to szczęśliwe jednostki. Empatia pomoże Ci zadbać zarówno o zespół jaki i o jednostki w zespole.

Oczywiście alternatywą są zwolnienia i nieudane rekrutacje. Czy podliczasz koszty off boardingu czyli procesów wyprowadzenia pracownika z działalności organizacji? A czy wiesz ile realnie kosztuje Cię zatrudnienie nowego pracownika, przeszkolenie go, wytrenowanie go przez innych ludzi z zespołu, co sprawia, że przez jakiś czas te osoby nie będą wykonywały swoich obowiązków? Czy zdarza Ci się, że ta osoba się nie sprawdziła i zwalnia się po 3 miesiącach lub Ty podejmujesz decyzję, że lepiej się z nią rozstać?

Empatia pomaga zaadresować ten obszar dzięki umiejętności zadawania właściwych pytań, aby odkryć intencje i sprawdzić, czy napędzają nas te same wartości.

Konflikty w Zespole

Jeśli w Twojej firmie istnieje zespół, który od miesięcy nie może dojść do porozumienia w kluczowym projekcie, to po serii warsztatów z komunikacji empatycznej, taki zespół zaczyna komunikować się bardziej efektywnie i rozwiązywać konflikty. Jak to się przekłada na biznes?

Mniej konfliktów to mniej managerów wysokiego szczebla zaangażowanych w rozwiązywanie sporów, które mogłyby być spokojnie rozwiązywane przez liderów zespołów.

A mniej konfliktów oznacza lepszą atmosferę. Jak się pewnie domyślasz, zespoły, w których ludzie czują się dobrze, po prostu są bardziej efektywne i generują większą wartość dla klientów i dla firmy. To się po prostu opłaca.

Empatia to nie Miękkość

Empatia nie oznacza bycia “miłym” za wszelką cenę. To nie jest oznaka słabości, ale siły. Empatia to umiejętność zarządzania różnorodnością w zespole, bazowania na silnych stronach każdego pracownika. Jeśli potraktujesz empatię w biznesie jak kompetencję, to zaczniesz z niej świadomie korzystać wtedy, kiedy jest potrzebna i jej zastosowanie ma sens.

Zmiana Perspektywy

Jeśli np. zauważysz, że jeden z pracowników, ma problem z punktualnością, zamiast skupić się na karze, możesz postarać się zrozumieć przyczyny. Gdybyś wcześniej wiedział, że np. Jan ma trudności z organizacją czasu z powodu obowiązków rodzinnych to możliwe, że łatwiej byłoby Ci zaoferować elastyczne godziny pracy. Taka strategia przekłada się na zwiększenie efektywności i zaangażowania Jana. Nie wspominamy nawet o tym, że szczęśliwy Jan to bardziej produktywny pracownik.

Jak Wprowadzić Empatię w Organizacji?

  • Szkolenia i Warsztaty: Regularne szkolenia z zakresu komunikacji empatycznej i zarządzania konfliktami.
  • Kultura Feedbacku: Wprowadzenie kultury informacji zwrotnej, gdzie każdy czuje się swobodnie wyrażając swoje opinie i uczucia.
  • Rozwój Indywidualny: Inwestowanie w rozwój osobisty pracowników, nie tylko w kontekście umiejętności zawodowych, ale także kompetencji miękkich.

Zaproszenie

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej i zacząć wprowadzać empatię w swojej organizacji, zapraszamy na nasze warsztaty z komunikacji empatycznej. Warsztaty prowadzone są przez ekspertów w dziedzinie: Joannę Berendt, Elżbietę Więcław, Bartosza Berendta i Michała Sosina. Nie przegap okazji do zainwestowania w najważniejszy zasób każdej firmy – ludzi. Warsztaty odbywają się raz w roku, a edycja 2024 startuje w Warszawie w kwietniu 2024 r.

Czy ten artykuł był dla Ciebie inspirujący? Jeżeli tak, podziel się nim i zostaw komentarz. Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna.

Zapoznaj się z pełnym opisem warsztatów: https://www.strefarozwoju.filomata.pl/nvc-w-zyciu-lidera/